4 wskazówki, jak odnieść sukces w rekrutacji pracowników w sezonie wakacyjnym

4 wskazówki, jak odnieść sukces w rekrutacji pracowników w sezonie wakacyjnym

Dla większości firm detalicznych okres świąteczny jest kluczem do zwiększenia rocznej sprzedaży. Czasami sezon ten może odpowiadać nawet za ponad 30% całkowitej sprzedaży, co jest zdecydowanie dużą wartością, jeśli się nad tym chwilę zastanowić. Jeśli prowadzisz firmę, której działalność w znacznym stopniu zależy od sezonu świątecznego, musisz poświęcić sporo czasu na odpowiednie przygotowanie się do niego. Czy masz jednak pojęcie, o jakich przygotowaniach mówię?

Cóż, przechodząc od razu do rzeczy i nie dopuszczając do błędnych domysłów, przygotowania polegają przede wszystkim na skutecznym przeprowadzeniu procesu urlopowego dla pracowników. Mówiąc dokładniej, kiedy zbliżają się święta, trzeba się upewnić, że ma się wystarczającą liczbę pracowników, którzy będą w stanie świadczyć klientom doskonałe usługi, a tym samym jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż. Jeśli więc martwisz się, że nie masz wystarczającej liczby pracowników, gdy zbliża się sezon urlopowy, oto, co powinieneś zrobić.

Należy dokładnie przemyśleć rzeczywiste potrzeby firmy, a następnie opracować odpowiednią strategię zatrudnienia, która pomoże wyposażyć się w wystarczającą liczbę pracowników. Jeśli nie jesteś pewien, czy wiesz, jak to zrobić, tzn. jak odnieść sukces w rekrutacji pracowników w sezonie wakacyjnym, najlepiej będzie, jeśli najpierw uzyskasz kilka wskazówek na ten temat, a następnie zaczniesz szukać osób, które mogłyby być dobrym uzupełnieniem Twojego zespołu. Najprawdopodobniej chcesz usłyszeć przynajmniej część z tych wskazówek, ponieważ chcesz mieć pewność, że wszystko zrobisz we właściwy sposób, dlatego też postanowiłem podzielić się z Tobą kilkoma wskazówkami, które pomogą Ci odnieść sukces w tym szczególnym przedsięwzięciu. Zaczynajmy.

1. Nie marnuj czasu

Większość firm popełnia jeden zasadniczy błąd, gdy w grę wchodzi zatrudnienie pracowników wakacyjnych. Postanawiają poczekać, ponieważ "mają jeszcze dużo czasu". W pewnym momencie zdają sobie jednak sprawę, że tak naprawdę nie mają wystarczająco dużo czasu i że powinni byli rozpocząć ten proces dużo, dużo wcześniej. W ten sposób kończą z niedoborem personelu, co z pewnością odbija się na całej firmie i prowadzi do nieosiągnięcia celów sprzedażowych.

Absolutnie nie chcesz, aby coś takiego przytrafiło się Tobie, prawda? W końcu, kto chciałby, aby jego firma poniosła porażkę? Cóż, jeśli naprawdę nie chcesz ponieść takich konsekwencji, musisz przestać tracić czas i zacząć myśleć o sezonie wakacyjnym jak najwcześniej. Krótko mówiąc, powinieneś zacząć szukać pomocy co najmniej miesiąc przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego, ponieważ daje to największe szanse na odniesienie sukcesu w procesie rekrutacji pracowników.

Więcej przydatnych wskazówek można znaleźć tutaj: https://www.allbusiness.com/holiday-staffing-101-how-to-ensure-a-smooth-holiday-season-102073-1.html

2. Jasno określ swoje oczekiwania

Prowadząc rozmowy kwalifikacyjne na stanowiska sezonowe, można pomyśleć, że pracownicy nie muszą wiedzieć praktycznie wszystkiego, zwłaszcza jeśli nie planujemy zatrudnić kogoś na pełny etat po zakończeniu wakacji. Jest to jednak niewłaściwe podejście, ponieważ nowi pracownicy mogą źle odczytać oczekiwania firmy, co może spowodować, że nie będą tak efektywni, jak byśmy tego chcieli. Dlatego tak ważne jest, aby jasno i otwarcie mówić o swoich ogólnych i szczegółowych oczekiwaniach.

Ważne jest także, aby mówić o tych oczekiwaniach na wczesnym etapie, tzn. jeszcze zanim zacznie się robić tłoczno wśród klientów. W ten sposób można dać nowym pracownikom trochę czasu, aby się w tym wszystkim połapali i zostali odpowiednio przeszkoleni do pracy na stanowiskach, które będą zajmować. Porozmawiaj o długości zmian, oczekiwaniach dotyczących uniformów, lokalizacji i wszystkich innych rzeczach, które uważasz za ważne dla swojej firmy w okresie świątecznym lub ogólnie w tym okresie.

3. Nagradzaj pracowników osiągających najlepsze wyniki

Niektórzy pracodawcy stosują program nagród jako rodzaj zachęty, aby mieć pewność, że wszyscy pracownicy będą wykonywać swoją pracę najlepiej jak potrafią i będą bardzo wydajni. Być może powinieneś zrobić to samo, i to nie tylko dlatego, że z pewnością doprowadzi to do sukcesu, ale także dlatego, że szczęśliwi i zmotywowani pracownicy wiele znaczą, zarówno dla firmy, jak i dla jej klientów. Gdy pracownicy czują się doceniani, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą dobrze wykonywać swoją pracę, dlatego też zaoferowanie np. zachęty pieniężnej dla osób osiągających najlepsze wyniki może w znacznym stopniu przyczynić się do udanego sezonu świątecznego. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak przygotować się do świąt w handlu detalicznym, przejdź tutaj.

4. Jeśli to możliwe, pomyśl o zaoferowaniu stanowisk po sezonie

Choć zachęty i nagrody pieniężne mogą być świetną motywacją dla Twoich pracowników, jest jedna rzecz, którą większość z nich pokocha jeszcze bardziej. Zasadniczo chodzi mi o pomysł zaoferowania stanowisk posezonowych niektórym z najlepszych pracowników, jeśli uważasz, że możesz to zrobić bez szkody dla firmy. Jeśli więc uważasz, że po zakończeniu wakacji mógłbyś zaoferować komuś przynajmniej jedno pełnoetatowe stanowisko, pamiętaj, aby wspomnieć o tym swoim pracownikom sezonowym, kiedy już ich zatrudnisz. Oczywiście, nie należy nigdy kłamać i oszukiwać pracowników, ponieważ każdy zasługuje na to, aby wiedzieć, czego może się spodziewać po określonych ofertach pracy i stanowiskach.